گیربکس شافت مستقیم طرح VEM فلنج دار


گیربکس شافت مستقیم طرح VEM فلنج دار با توان ورودی ۰/۱۲KW الی ۴۵KW با دور

خروجی ۱۶ الی ۴۰۰ دور در دقیقه از شافت خروجی Ø۲۲ الی Ø۱۰۰ میلیمتر. این گیربکس ها از

محل فلانچ تعبیه شده محیطی شافت خروجی دستگاه به صورتهای افقی و عمودی به محل

های مورد نظر فیکس شده و نصب می گردند. اغلب این مدل گیربکس ها جهت کوبله

مستقیم در محل هایی که می بایست ایزوله باشند یا محدودیت فضا مانع از آزادی انتخاب

می باشد به کار می رود.

چرخدنده یک قطعه دوار دندانه دار میباشد که در تماس با یک قطعه مشابه دیگر قرار می گیرد. چرخدنده ها یکی از مهمترین اجزای هر دستگاه است. به دو یا چند چرخدنده که در کنار یکدیگر و در ارتباط باهم قرار داشته باشند، گیربکس می گویند. گیربکس ها از طریق کاهش دور در چرخدنده ها می توانند گشتاور خروجی را افزایش دهند و جهت چرخش شفت خروجی را تعیین نمایند.



علت نامگذاری این گیربکس، چرخدنده های مورب و هلیکالی آن میباشد. تفاوت چرخدنده هلیکال با چرخدنده معمولی میزان درگیری دو چرخدنده است. در چرخدنده هلیکالی میزان سطح تماس بین چرخدنده ها بیشتر بوده و این موضوع سبب تحمل فشار بیشتر و ایجاد صدای کمتر می شود. همچنین جنس چرخدنده های هلیکال از فولاد آلیاژی است که این موضوع خود بر توانایی تحمل فشار می افزاید. در بعضی از مدل های گیربکس هلیکالی از ترمز برای عدم بازگشت گیربکس استفاده می شود. یک زوج چرخدنده هلیکال درگیر که دارای زاویه هلیکس مشابه و در خلاف جهت یکدیگر هستند. یک چرخدنده به عنوان محرک و چرخدنده دیگر به عنوان متحرک عمل نموده و باعث انتقال دور و گشتاور از محوری به محور دیگر می شوند. ساختار گیربکس های هلیکال به گونه ای است که انتقال نیرو در این گیربکس ها با حرکت یک نقطه در امتداد سطح دنده انجام می شود. بازده گیربکس های شافت مستقیم به دلیل استفاده از چرخدنده های هلیکال بالا بوده و معمولا بین 90 تا 99 درصد می باشد. گیربکس های شافت مستقیم با توجه به مزایایی که دارند به طور گسترده در صنعت مورد استفاده قرار می گیرند.



گیربکس هلیکال یکی از قدیمی ترین و ابتدایی ترین گیربکس های صنعتی میباشند که در مدل تک استیج و مدل 2 و 3 استیج محدوده گشتاوری بین 50 تا 20000 نیوتن متر را پوشش می دهند. این نوع گیربکس ها از نظر تنوع نسبت تبدیل از 1:30 تا 1:289.74، در گیربکس های مرکب یا ترکیبی نسبت تبدیل تا 1:2700 تقسیم بندی می شود. دسترسی به این میزان گشتاور و نسبت تبدیل بسیار بالا در بازار خیلی مشکل می باشد و تنها گیربکس های خاصی هستند که این ویژگی ها را دارند.